Hur får man trafik till webbshoppen?

Har du precis slagit upp portarna till webbshoppen som du har arbetat så hårt med i flera månader och försäljningen går inte alls så som du har tänkt dig? Det är inte mycket pengar alls som rullar in och din besvikelse är givetvis enorm. Folk verkar helt enkelt inte veta om att din hemsida finns.

500658c202421de1a49156b4708a50d6Givetvis är det så att om du inte får in trafik till din hemsida kommer den inte att klättra i ranking hos sökmotorer. Det kommer bli svårare för eventuella kunder att hitta till den och det leder givetvis till att du inte får sälja någonting. Trafik är alltså viktigt. Men hur får du in trafik på din webbplats? Det bästa är givetvis om du börjar med att göra reklam för din webbshop innan dess att du har slagit upp portarna. Det kan du göra på många olika sätt, men i denna artikel kommer det främst att sättas fokus på de olika typer av trafik som du kan få till din webbplats så att du förstår dem på ett annat sätt och därmed även kan arbeta med dem.

Det finns flera olika typer av trafik, men den trafik som man brukar tala om är organisk trafik, direkt trafik och betald trafik. Du bör ha ett verktyg som analyserar din trafik för att du ska förstå den bättre och därmed även kunna dra nytta av den.

  • Direkt trafik – Det är den trafik som direkt surfar in på din webbplats. Den når dig genom att skriva www.dinwebbshop.com i sökfältet och kommer därför direkt in på din hemsida. I början är det givetvis inte så många som känner till dig och därför kommer du att ha mindre direkt trafik men den kommer istället att öka allt eftersom om du ger dina kunder en bra service som gör att de vill återkomma. Därför anses ofta denna trafik vara den i särklass bästa trafiken. Det handlar alltså om människor som känner till din webbshop och anser den vara såpass intressant att de vill komma tillbaka till den flera gånger.
  • Organisk trafik – Det är den trafiken som du får genom att sökmotorer länkar till din hemsida. För att du ska lyckas med det bör du satsa på SEO, nämligen sökmotoroptimering och det är värt att lägga fokus på metapics till varje produkt för att eventuella kunder ska hitta till dig. Detta är givetvis lite tidskrävande men det kommer att löna sig i längden. De som hittar in till din hemsida genom organisk trafik är ofta de som är ute efter precis din produkt. Det innebär att även detta är mycket engagerade kunder som är ute efter någonting som du har att erbjuda. Det som du ska vara försiktig med här är att använda dig av till exempel metatags som inte har att göra med din hemsida. Det kommer istället att ge dig en lägre rankning och då får du istället en motsatt effekt.
  • Betald trafik – det är trafik som du betalar för och det är inte nödvändigt att de leder till köp. Ofta köper du en annonsplats av en sökmotor som gör att de visar dig oftare och högre upp i resultatet. Därefter får du betala en summa varje gång någon klickar på din hemsida. Det är ett bra sätt för den som vill få in kunder på hemsidan när de startar upp, vilket ofta leder till många lyckade köp då de fortfarande endast visas då de är relevanta.

Ha i åtanke att det spelar sällan någon stor roll hur mycket tid och annonsering som du lägger på din hemsida om du i slutändan inte erbjuder en bra service samt kvalitetssäkrade produkter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *